сряда, 26 февруари 2014 г.

Нови пространства за културен обмен и социален диалог

От 24 до 26 февруари 2014 г. в София се провежда партньорската среща на участницити в европейския проект  ЕМПЕ - Евровизия. Музеи, представящи Европа. Домакин на срещата е Националния исторически музей. Сдружение "Евтерпани" е партньор на НИМ по проекта. ЕМПЕ предоставя новаторски идеи за музеи, целящи увеличаване на туристическият поток и  предоставящи нови изживявания на посетителите.
В духа на проекта за привличане на нови публики на 25 февруари партньорите на сдружение "Евтерпани" - дует "Рукатка" (худ. рък. Боряна Райкова), детски танцов състав "Цвете" (хореограф Цветомила Манасиева) и танцов състав "Столник" (с. Столник, НЧ "Иван Вазов 1919" и БАФЦ "Нестия")  поднесоха в НИМ фолклорна китка от български песни и танци за участниците в срещата, като демонстрираха на практика нестандартни подходи за активно представяне на предметите - със средствата на музикални, танцови и сценографски представления.
 
 

1 коментар:

Euterpani каза...

„ЕМПЕ - Евровизия. Музеи, представящи Европа”

Националният исторически музей спечели международен проект „ЕМПЕ-Евровизия.Музеи,представящи Европа”. Проектът „ЕМПЕ” предоставя новаторска идея за музеи, целящи увеличаване на туристическият поток и предоставящи нови изживявания на посетителите. Посетителите изживяват нов пласт в рамките на така наречените „Лаборатории на Евровизия” в които те активно изграждат важно за Европа съдържание и експериментално го прибавят към културни проекти. Поради мултиперспективния, естетичен и участнически подход представата за „Лабораторията на Евровизия” скъсява разстоянието до този обществен слой от населението, който принципно не е предразположен за посещаване на музеи. Също така тя приканва хората да се присъединят към междукултурен диалог. По този начин процедурата кара универсално приложими принципи за други европейски музеи да станат по-удобни според собствените им възможности.
В центъра на идеята е методът „Смяна на перспектива” (СНП), който се конкретизира от международна и интердисциплинарна културна мрежа и който най-накрая ще бъде осъществен в „Лаборатории на Евровизия” под заглавието „Един обект – много визии – евровизии”.
Посетителя изпълнява активна роля в музея. Чрез подтикване към промяна на представите и изучаване на културното наследство и историческите идентификации от различни ъгли, те възприемат музея като място за обмяна на съответни социални идеи. Тази промяна на перспективата се базира основно върху няколко нива, които са съгласувани с европейските направления и са тестирани в Евровизия лабораториите.

Посетителите /туристи/ биват мотивирани да изразяват своите преживявания и отношения с помощта на музейните експонати. По този начин те активно възприемат европейското културно наследство. В сътрудничество с музейните професионалисти и чрез съвместно оформящи се съпътстващи културни програми те стигат до извода, че трябва да изучават представите на другите социални групи. Това позволява на музея да бъде пространство със социален резонанс в мултикултурното общество.
Чрез активното представяне на предметите (със средствата на музикални, танцови и сценографски представления) се цели да направят музеите по-привлекателни за хора, които не посещават музеи. Това премахва бариерите между тези групи хора и музея и им помага да протегнат ръка към музеите, да преодолеят социалната дистанция и да почнат да възприемат музея като място за споделяне.
Лабораториите за европейска визия позволяват на музеите, които представят националната и регионалната култура, да се превърнат в място на резонанс на европейската транскултурна общност чрез продължителна обмяна на хора, предмети и творчески идеи в основата на музейната работа. Осъществяването на такъв международен проект е важно условие за музеите да добият представа за културно разнообразие.
„Лабораториите за европейска визия” и ПНП методи допринасят за преоткриването на европейските представи за европейски граждани в музея и, в същото време, им отрежда активна роля като представител на обществото.
За да се конкурира с други туристически атракции,музеят възприема комерсиални стратегии с цел забавление на публиката. За да се хареса на посетителите,ориентирани към преживяване,съвременния музей започва да предава своите идеологии,чрез по-видими начини на презентация. Музеят се разглежда като законодател,интерпретатор и сцена на комуникация. Посетителят изпълнява по-голяма част от представлението. Перформативният музей въвлича туристи и посетители в интерактивните дейности на музея,което от своя страна води до увеличаване на броя зрители.
Проектът ще бъде реализиран в рамките на 4 години.